Прочетен: 942 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 30.03.2014 23:23
Но за каква почивка може да мечтае тази, чието единствена амбиция е да бъде призната за „полезна" и „абсолютно необходима"? Ето защо жената никога не очаква пенсията си толкова нетърпеливо, колкото мъжът. Децата й са пораснали, но тя иска да бъде и продължава да се смята за „необходимата майка". А съпругът й дотолкова е свикнал с нейните жестове, с всяка от думите й, че не си дава сметка за усилията й да съхрани образа на любовта такъв, какъвто е бил през първите им съвместно изживени дни. Той не чува сирените, които са започнали да свирят тревога, откакто тя е видяла, че не може да влезе в полата си от миналата година. Не чува въпросите й: „Намираш ли, че това ми отива повече от онова? Не смяташ ли, че това ме прави по-дебела?" Не, нищо не намира, нищо не смята, абсолютно нищо, обича си я като стара приятелка, като добра другарка, с която е прекосил морета и океани, обича си я и за него това е „естествено". Ето къде се крие голямата разлика между мъжа и жената: за него любовта е толкова „естествена", че няма нужда да се говори за нея; за нея любовта е такова „чудо", че си заслужава да бъде показвана всекидневно, сякаш още продължава.
Това, че жената е станала на четирийсет и пет или петдесет години, не означава, че по-лесно приема „подразбиращата се" любов, напротив! Когато децата се отделят от дома и партньорите се върнат към първоначалната двойка, жената отново започва да се страхува, че „не е обичана*. Пак я обзема ужасното подозрение: дали съпругът й не се е оженил за нея по сметка, дали още не я е напуснал само защото така му е по-удобно?
Първият бял косъм, първите очила за четене, първото тъмно пигментно петно по ръцете й... Само това е достатъчно на жената, за да си въобрази, че е изчерпила целия си капитал от красота и младост и че трябва бързо да се възползва от последния блясък на тяло, което е на път да се „скапе". Четирийсет и пет годишната жена често прелива от ентусиазъм при мисълта за любовна среща, не се страхува да удължи мига на споделена нежност с някой непознат и да избяга от съпружеското легло, за да преоткрие в чуждото прелестите на новата любов.
„Ако мъжете още ме желаят, значи нищо не се е променило", си казва тя. За нея няма значение дали мъжът е на възрастта на сина или на баща й, за нея е важна единствено СТРАСТТА.
Трябват й доказателства и пак доказателства, че е все така желана, и тъй като постоянният й спътник не й ги дава, тръгва да ги търси вън от дома си. „Внимавай, казват й приятелките й, ами ако мъжът ти разбере, ами ако поиска развод..." Но тя не чува нищо, не слуша никого; готова е и да се разведе, ако така ще продължи любовния си живот. Демонът напада жената на четирийсет-четирийсет и пет години, когато хормоните й започват да дават признаци на умора. Тогава тя става по-нервна, по-неспокойна, чувства се по-самотна и започва да си мисли, че един ден ще трябва да напусне сцената на живите, на тези, които обичат и са обичани. Затова прави всичко, за да се подмлади - та нали въпреки настъпилите промени и на Изток, и на Запад отслабването и кремовете против бръчки са двете главни теми на женските вестници във всички страни?
Излиза, че жената изцяло зависи от добрия си външен вид и че само той й дава правото да ЖИВЕЕ?
Точно така. Паниката, обземаща жената при първия признак на остаряване, ни доказва, че тя очевидно се доверява само на тялото си, за да съществува, че поетите от нея задължения и отговорности в други области не са й придали никаква друга стойност освен физическа. Виждаме, че с напредването на възрастта мъжът използва постигнатото през годините, за да се домогне до по-високи постове. Загубил е младостта си, но е натрупал мъдрост, а това е ценно качество за всеки, който поема големи отговорности. В живота настъпва и момент, когато опитът натрива носа на младостта. Но това не cе отнася за жената - тя сякаш никога не придобива чувство за вътрешната си стойност и продължава да се ориентира по един-единствен критерий: красотата на младостта. Тук откриваме останалия непокътнат след толкова години детски ужас, че не е такава, „каквато трябва да бъде", че не е „като останалите" и че трябва да живее „сама" както в началото, защото е лишена от това, което имат другите.
Кристиан Оливие
И още на нашата страница :)